Nu skulle de använda sin egen fantasi och skapa av materialet som var framdukat i klassrummet. Fantasin hade inga gränser. De var fantastiskt duktiga. När de nya bärhandtagen var klara fick prova att bära en tubg kasse för att se om det fungerade. Det blev mycket fina resultat. Tillsist ritade de av sitt bärhandtag i sina teknikhäften.
onsdag 18 januari 2017
Teknik
Den här gången på tekniklektionen skulle skulle barnen tillverka något som skyddade handen bär man bör en tung kasse. Vi har tidigare pratat om andra saker som skyddar sak och person tex gladögonfodral ,haklapp och grytlapp.
fredag 13 januari 2017
torsdag 12 januari 2017
Multiplikation
Barnen hämtade sina stövlar för att vi konkret skulle se hur multiplikation och addition hör ihop.
Det är 9 barn med ett par stövlar var.
2+2+2+2+2+2+2+2=18
9•2=18
Vi arbetade också med plockisar och skrev tillsammans på tavlan.
Flera tyckte det var lite klurigt i början men kämpade på bra och tyckte efter lektionens slut att de hade lärt sig mycket om multiplikation och nu hade bättre koll på hur det fungerar.
De arbetade därefter två och två i sina Favoritmatteböcker.
onsdag 11 januari 2017
Morgonavslappning
Från och med detta år startar vi dagen med en härlig
lugn stund. Barnen smyger in i klassrummet lugnt och
tyst och börjar måla sin egen almanacka. De målar fritt
bilder som passar till respektive månad . Efter 5-7 min
avslutar vi och barnen lägger ner och ordinarie
morgonsamlingen börjar. Jätte behaglig och mysig
stund.
tisdag 10 januari 2017
Nyårsraketer
Vi pratade om vad en förmåga är och vilka förmågor som barnen i klassen har.
Man kan alltid bli bättre på sina förmågor. De fick tänka till vilken förmåga de skulle vilja utveckla mer under denna termin. Därefter tillverkade vi jätte fina nyårsraketer. På baksidan skrev varje barn om sin förmåga de vill bli bättre på.
Vi satte sedan upp alla fantastiska raketer på väggen
Toppen fint =-)
Välkomna tillbaka till skolan
Välkomna tillbaka till skolan alla barn och vuxna. Vi startade upp dagen med att alla fick en ny plats i klassrummet. Barnen fick därefter intervjua sin nya bordskompis om vad den gjort på jullovet. Tillsist fick de redovisa varavdras berättelser. Vi diskuterade sedan vad vi övat. Vi kom fram till att vi övat på förmågan att kunna lyssna och återberätta.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)